Biblijoje užrašyti tekstai rodo, kad vyras ir moteris yra sukurti vienodai pagal Dievo paveikslą. Kokias teologines išvadas iš to daro bažnyčia? O kaip buvo ankstyvojoje krikščionybėje – antroji mokomojo teksto dalis „Moterų ordinavimo“ tema.
Remiantis Biblijos liudijimu (žr. community 1/2023), vyras ir moteris, moteris ir vyras yra sukurti pagal Dievo paveikslą. Kai Katekizme sakoma, kad vyrai ir moterys yra „skirtingi“, tai reiškia skirtingą jų biologinę sandarą, skirtingas lytis, o ne nelygybę, liečiančią asmenį. „Būti žmogumi tam tikros lyties pavidale reiškia būti subjektu ir individu, turinčiu intelektualinių gebėjimų ir gabumų, turinčiu laisvę ir kalbą, gebančiu veikti, turinčiu savo istoriją, gebančiu gyventi santykiuose ir mokančiu mylėti.“ Vyras ir moteris yra vienodai orūs, nors ir biologiškai skirtingi partneriai. Dievas apreiškia žmogų kaip „Dievo paveikslą“ Kalbėjimas apie žmogų kaip apie „Dievo paveikslą“ jokiu būdu neturėtų išlyginti begalinio kokybinio skirtumo tarp Dievo ir žmogaus. Katekizme aiškiai kalbama apie tai, kad neįmanoma atskleisti Dievo prigimties iš žmogaus perspektyvos: „Tai, kad žmogus buvo sukurtas pagal Dievo paveikslą, nereiškia, kad Dievo prigimtį galima atskleisti iš žmogaus asmens – tai įmanoma tik iš Jėzaus Kristaus“ (NAB Katekizmas 3.3.2). Jei kalbama apie žmogų kaip apie Dievo paveikslą, tai įmanoma atskleisti tik remiantis Dievu. Žmogų kaip Dievo paveikslą galima atpažinti ir suprasti tik remiantis Dievu, kuris apsireiškia ir kalba. Dievo apsireiškimas yra būtina sąlyga norint tinkamai suprasti žmogų, jo kūrybą, prigimtį ir užduotį pasaulyje. Vyro ir moters užduotis ta pati Katekizme aiškiai nurodoma, kad vyras ir moteris gavo tą pačią užduotį „‚valdyti‘ žemę, būtent ją formuoti ir saugoti“ (NAB Katekizmas 3.3.2). Vyro ir moters „valdymas“ niekuo iš esmės nesiskiria, todėl kiekvienas iš jų neturi savo „valdymo sričių“, kurios yra tik jų, kaip siūlo tradicinis lyčių vaidmenų supratimas. Nėra taip, kad Dievas nusprendė, jog vyro veikimo ir formavimo sfera yra platus pasaulis, o moters – mažas namų, profesijos ir šeimos pasaulis. Abiem lytims, kaip Dievo paveikslui, gali būti patikėta visa žemiškoji kūrinija, net jei tai nerealizuojama dėl kultūrinių ar religinių tradicijų. Ją išsaugoti ir formuoti jie gali tik kartu. Todėl kiekvienas individas atskirai negali vykdyti Dievo užduoties, tai gali būti sėkminga tik esant bendrystei ir solidarumui. Išsaugojimas ir formavimas pirmiausia konkrečiai pasireiškia lyčių sambūvyje arba vaikų auklėjime. Vedybinį ir šeimos gyvenimą vienodai formuoja bei palaiko vyrai ir moterys. Be to, dėl žemiškosios kūrinijos išsaugojimo ir formavimo užduoties vyrai ir moterys turi prisiimti atsakomybę vienodomis sąlygomis. Atsisakymas suvokti socialinę tikrovę, atsisakymas ją analizuoti ir joje dalyvauti taip pat prieštarauja visiems žmonėms duotam įsakymui mylėti artimą. Galiausiai tiek vyrai, tiek moterys raginami suvokti savo atsakomybę už kūrinijos, kurios dalis yra gyvūnai bei augalai, priežiūrą ir atitinkamai elgtis.
IŠVADA: Naujoji apaštalų bažnyčia moko, kad moterys ir vyrai yra sukurti pagal „Dievo paveikslą“ ir yra tos pačios prigimties bei orumo. Abu yra pašaukti „valdyti“ kartu: jie turi saugoti ir formuoti kūriniją. Todėl panašumas į Dievą yra kūrinijos tvarkos elementas, nes per tai vyksta neišvengiamas žmogaus orientavimasis į Dievą. Žemiškosios kūrinijos išsaugojimo ir formavimo užduotis taip pat apima moterų ir vyrų vienodą atsakomybę.
Moteris Naujajame Testamente
Žmogaus panašumas į Dievą yra vyro ir moters tapatybės pagrindas. Ši išvada yra pagrindas tam, kad abiem vienodai gali būti patikėtos pareigos ir tarnystė bažnyčioje bei atitinkamai vietinėje bendruomenėje. Žvelgiant į Naujojo Testamento liudijimus, aiškumo neatsiranda. Moterų vaidmuo bendruomenėje pirmajame amžiuje, t. y. Naujojo Testamento laikais, yra skirtingas.
Moterys Evangelijose
Sinoptinėse Evangelijose (Morkaus, Mato, Luko), taip pat Evangelijoje pagal Joną rašoma, kad Jėzus kalbėjo su moterimis, jas mokė (Lk 10, 38-42), gydė ir rūpinosi jų poreikiais. Pasak Lk 8, 1-3, artimoje Jėzaus aplinkoje yra ne tik vyrai, bet ir „kai kurios“ moterys. Jėzus keletą jų išgydė, „daugelis kitų“, t. y. tų, kurios jo pamokslavimu buvo įsitikinę Dievo karalystės artumu, prisijungė prie mokinių bendruomenės ir rėmė juos „asmeniniais daiktais“. Jono 4, 5-42 netgi rašoma, kad samarietė, su kuria Jėzus kalbėjosi, išpažino tikinti Jėzų kaip Mesiją ne tik Jėzui, bet ir jos mieste gyvenusiems samariečiams. Aiškiai pabrėžiama, kad daugelis samariečių tikėjo Jėzumi dėl šios moters pamokslavimo (Jono 4, 39). Nemažai moterų, priklausančių mokinių bendruomenei, buvo kartu Jėzaus nukryžiavimo metu (Mt 27, 55.56; Mk 15, 40.41; Lk 23, 49). Evangelijoje pagal Joną moterys stebi nukryžiavimą ir mirtį ne iš toli, o stovi arti Nukryžiuotojo (Jn 19, 25-27). Moterys taip pat yra Jėzaus prisikėlimo liudininkės ir pasakoja apie tai mokiniams. Pasakojimuose apie prisikėlimą moterims pavedama esminė užduotis – skelbti krikščioniškąją Kerigmą (tikėjimo pagrindų skelbimas) apie Jėzaus prisikėlimą. Žinia apie Jėzaus prisikėlimą yra būtina sąlyga, kad bažnyčia galėtų skelbti Evangeliją.
Pauliaus laiškų liudijimas
Į akis krenta tai, kad laiško romiečiams (Rom 16) pabaigoje vyrai ir moterys minimi ir sveikinami vienodai. Pirmiausia paminėta „sesuo Febė“, kuri „yra Kenchrėjos bažnyčios diakonė“ (Rom 16, 1). Febė tarnauja bendruomenėje ir taip pat yra svarbus asmuo, padėjęs apaštalui bei bendruomenei. Rom 16, 3 Paulius prašo romiečių bendruomenės pasveikinti du jo bendradarbius, Priską ir Akvilą, tikriausiai sutuoktinių porą. Paulius juos abu giria už tai, kad jie „guldė galvas, gelbėdami mano gyvybę“ (Rom 16, 4). Jų namuose rinkdavosi bendruomenė (Rom 16, 5). Abu minimi ir 1 Kor 16, 19, šį kartą sveikinimus nuo jų ir jų namų bendruomenės perduoda Paulius. Rom 16, 7 taip pat sveikinami vyras ir moteris – tikriausiai vėl sutuoktinių pora: „Sveikinkite Androniką ir Juniją, mano tautiečius, kalėjusius su manimi; jie didžiai gerbiami apaštalų draugėje ir pirmiau už mane prisidėjo prie Kristaus.“ Ši vieta pastaruoju metu sulaukia daug dėmesio, pirmiausia dėl to, kad kai kurie egzegetai (aiškintojai) mano, jog Junija yra moteris, vadinama apaštalu. Minėti pavyzdžiai aiškiai parodo, kad moterys vaidino svarbų vaidmenį krikščionių bendruomenėse, su kuriomis Paulius bendravo: jos vykdė bendruomenės vadovo funkcijas ir aktyviai dalyvavo skelbiant Evangeliją pagonims.
Pranašiška kalba
Pirmajame laiške korintiečiams yra teiginių apie teisingą vyrų ir moterų elgesį pamaldose, pagal kuriuos vyrai ir moterys pamaldose aktyviai veikia: meldžiasi ir kalba pranašiškai. Pranašiškas kalbėjimas vaidina esminį vaidmenį Pauliaus argumente prieš grynai ekstazišką, nesuprantamą ir vertimo reikalaujantį kalbėjimą: „Kas pranašauja, tas sako žmonėms pamokymus, paskatinimo bei paguodos žodžius. (...) kas pranašauja – ugdo Bažnyčią“ (1 Kor 14, 3.4b). „Pranašiška kalba“ turi panašią užduotį kaip ir pamokslas – suprantamai perteikti Evangeliją. Savo komentare apie 1 Korintiečiams Volfgangas Schrage pastebi: „Kadangi pagal 12.1 ir toliau einančius sakinius bendruomenėje pirmiausia kalbama apie dvasines dovanas, kurios kiekvienam krikščioniui be atodairos suteikiamos (...), [kalbama] ne apie tarnystes, kurias reikia skirti ar atmesti, ar apie jų pasiskirstymą pagal lytį, ar [kiek] yra nutolusios specifinės vyro ir moters funkcijos. Niekur anksčiau nėra net užuominos, kad tam tikri gabumai ir kriterijai priklauso tik vyrams.“
Moterų veiklos atmetimas
Pirmojo amžiaus pabaigoje parašytų pastoralinių laiškų tikslas – išsaugoti ir aktualizuoti Pauliaus palikimą. Šis aktualizavimas dažnai lemia reikšmingą moterų nuvertinimą. Jos iš esmės neįtraukiamos į bendruomenės veiklą. Tuomet bendruomenės organizavimas orientavosi į romiečių šeimą, kurios galva yra šeimos tėvas, o moterys nustumiamos į antrą eilę. Tuo pat metu jie norėjo kovoti su klaidinančiais mokymais, nes buvo manoma, kad moterys, kurios retais atvejais vadovaudavo ir namų bendruomenėms, buvo ypač pasiduodančios klaidingiems mokymams.
Tylėjimo įsakymas moterims
Yra gana keista, kad ankstesnis liudijimas apie kritiką dėl moterų veiklos bendruomenėje randamas 1 Kor 14, 33b-36. Ši ištrauka, kurioje reikalaujama, kad moterys bažnyčioje tylėtų, t. y. neturėtų padėti formuoti bendruomenės gyvenimo, akivaizdžiai prieštarauja 1 Kor 11, 5 teiginiams. Dauguma Naujojo Testamento tyrinėtojų sutinka, kad ši ištrauka yra vėlesnis įterpimas. Tai panašu į poziciją, pateiktą 1 Tim 2, 11-15, vėlyvosios Pauliaus mokyklos dokumente. Įsakymas tylėti moterims 1 Tim 2, 11-15 panašus į 1 Kor 14, 34,35 ir iš dalies perima motyvus iš 1 Kor 11, 7-12. Apskritai 1 Tim 2, 11–15 tekstui būdinga tai, kad moterų atžvilgiu naudojamas gana griežtas tonas: „Moteris tesimoko tyliai, su tikru nuolankumu. Aš neleidžiu, kad moteris mokytų nei kad vadovautų vyrui, – ji tesilaiko tyliai. Juk pirmas buvo sukurtas Adomas, o paskui – Ieva. Be to, Adomas nesidavė suvedžiojamas, o moteris buvo apgauta ir nupuolė. Bet ji bus išganyta, gimdydama vaikus, – jos bus išganytos, jeigu išlaikys tikėjimą, meilę ir šventumą bei santūrumą.“ Moteris dėl nuorodos apie Ievą, kuri laikoma pirmąja nusidėjėle, pašalinama iš daugelio bendruomenės veiklų. Jai neleidžiama kelti klausimų apie tikėjimą bendruomenės susirinkimuose. Moterys turi būti mokomos tikėjimo už bendruomenės ribų. Be to, bevaikė moteris yra diskriminuojama. Moteris taip pat turi užtikrinti, kad bet kuris vaikas nenusigręžtų nuo krikščioniškojo tikėjimo. Jei taip atsitiktų, kiltų abejonių dėl jos išganymo. Moterims draudžiama viešai skelbti Evangeliją. Vyras yra mokytojas, moteris yra mokinė ir priėmėja. Tačiau atidesnis 1 Tim 2, 11-15 ir 1 Kor 11, 2-16 skyrių (moterys ir vyrai pamaldose) palyginimas atkreipia dėmesį į du esminius skirtumus: pirma, 1 Kor 11 apaštalas Paulius neargumentuoja pasakojimu apie Ievos sugundymą, antra vertus, jis neverčia moters tylėti bendruomenėje (kaip buvo perspėjama vėlesnėje Pauliaus mokykloje pagal 1 Tim 2, 12).
Ar Ieva atneša nuodėmę į pasaulį? Remdamasis apaštalo Pauliaus autoritetu, 1 Tim autorius pozicionuoja: „Aš neleidžiu, kad moteris mokytų nei kad vadovautų vyrui, – ji tesilaiko tyliai. Juk pirmas buvo sukurtas Adomas, o paskui – Ieva.“ Nuoroda į antrąjį pasakojimą apie Kūrimą (Pradžios 2, 4b-25), į Adomą ir Ievą, sutvirtina moters pavaldumą vyrui kaip nekintamos kūrimo tvarkos išraišką. Nors Paulius tik užsimena apie antrąjį pasakojimą apie Kūrimą 1 Kor 11, 8.9, čia jau aiškiai kalbama įvardijant vardus „Adomas“ ir „Ieva“. Visų pirma pavaldumo santykį pagrindžia tuo, kad pirmiausia buvo sukurtas vyras, o paskui moteris. Toliau pateiktas argumentas rodo, kad laiško autorius yra gana nutolęs nuo Pauliaus mąstymo, kaip paaiškėja Adomo-Kristaus-tipologijoje apie laišką romiečiams: „Be to, Adomas nesidavė suvedžiojamas, o moteris buvo apgauta ir nupuolė“ (1 Tim 2, 14). Autorius imasi vėlyvosios žydų tradicijos aiškinti nuopuolį, kai visa kaltė dėl dieviškojo įsakymo pažeidimo buvo suversta moteriai. Pauliaus pozicija labai skiriasi: „Todėl kaip per vieną žmogų nuodėmė įėjo į pasaulį, o per nuodėmę mirtis, taip mirtis prasiskverbė į visus žmones, nes visi nusidėjo“ (Rom 5, 12). Pauliui Adomas yra žmogus, įsipainiojęs į nuodėmę ir mirtį apskritai, lytis nesvarbi.
IŠVADA: Naujojo Testamento liudijimas nėra vienareikšmis. Yra teiginių, rodančių intensyvų moterų dalyvavimą misijinėje veikloje, bendruomenės gyvenime ir pamaldų įvykiuose. Kita vertus, egzistuoja pirmojo amžiaus pabaigos liudijimų, kuriuose moterims draudžiama aktyviai dalyvauti bendruomenės gyvenime. Dalyvauti misijinėje veikloje ir pamaldose tampa neįmanoma. Todėl iš šių skirtingų Naujojo Testamento pranešimų negalima išvesti vienareikšmių dabarties normų. Atitinkamai krašto apaštalų susirinkimas 2021 metų rudenį nusprendė: „Atskiri neigiami teiginiai Naujojo Testamento laiškuose apie aktyvų moterų dalyvavimą pamaldose ir bendruomenėje negali būti pakankamas pateisinimas, eliminuoti moteris iš tarnystės. Vadinasi, apaštalatas, turintis mokymo įgaliojimą ir kuriam pavesta nustatyti bendruomenės tvarką, turi priimti sprendimą.
Senojo Testamento pasakojimai apie Kūrimą liudija vyro ir moters lygybę bei vienodą orumą. Vis dėlto kai kurie apaštalų laiškai įžvelgia skirtumus. Tai ne vienintelė priežastis, kodėl kyla klausimas: ką Jėzus Kristus apie tai sako? Apie tai bus kalbama kitoje šio mokomojo straipsnio dalyje.
(B.d.)
Apaštalai yra „Dievo slėpinių tvarkytojai“ (1 Korintiečiams 4, 1). Apaštalatas, Šventosios Dvasios ir išminties pagalba, turi priimti tinkamus sprendimus, ypač tais klausimais, į kuriuos nėra aiškaus Biblijos atsakymo. Tai apima klausimą, ar vyrai ir moterys yra vienodai verti priimti tarnystės įgaliojimą ir tarnystės pavedimą.
Per savo tarnystės laiką vyriausiasis apaštalas Fehr pateikė daug pasiūlymų, kaip paaiškinti ir patobulinti Naujosios apaštalų bažnyčios mokymą. Jis inicijavo knygos rašymą, kurioje atsakingai pateikiamas Naujosios apaštalų bažnyčios mokymas. Šių pastangų rezultatas – katekizmas, išleistas 2012 m., vyriausiojo apaštalo Leber tarnystės laiku.
Naujųjų apaštalų suvokimas apie bažnyčią buvo išplėtotas Naujosios apaštalų bažnyčios katekizme, kuriame lemiamą vaidmenį atlieka regimos ir netobulos bažnyčios, bei neregimos ir tobulos Jėzaus Kristaus bažnyčios skirtumas. Tačiau tikrasis mokymas apie tarnystę katekizme dar negalėjo būti pateiktas. Bet jame buvo įvardinti kai kurie esminiai būsimo mokymo apie tarnystę aspektai ir atverti minties keliai.
Kaip to pavyzdys pateikiami penktojo tikėjimo straipsnio paaiškinimai, kuriuose daromas skirtumas tarp tarnystės ir pareigų bei įvardijami esminiai ordinavimo elementai: „Žmogus – kaip išreiškia tikėjimo straipsnis – vykdo tarnystę pagal dieviškąją valią, o ne žmogaus sprendimu. Tai realizuoja arba įgyvendina apaštalų tarnystė. Tarnystė ir apaštalatas yra tiesiogiai susiję. Vadinasi, visur, kur veikia apaštalų tarnystė, yra ir dvasinė tarnystė (žr. 7). Be to, Kristaus bažnyčioje yra daug pareigų, skirtų Evangelijos skelbimui ir tikinčiųjų labui, kurios gali būti atliekamos ir be ordinavimo [...] Ordinavimas į tarnystę apima tris aspektus: ‚įgaliojimą, palaiminimą ir pašventinimą‘. ‚Įgaliojimo‘ elementas turi lemiamą reikšmę, ypač kunigų tarnystės atveju, nes jie turi įgaliojimą skelbti nuodėmių atleidimą apaštalo vardu ir išskirti Šventąją Vakarienę. Todėl kunigiška tarnystė dalyvauja sakramentų teikime per apaštalus. Visuotinos išganomosios Dievo valios skelbimas taip pat vyksta per apaštalato suteikiamą ‚įgaliojimą‘. Per ‚palaiminimą‘ patvirtinamas dieviškasis lydėjimas ir Šventosios Dvasios pagalba vykdant kunigo ar diakono tarnystę. ‚Pašventinimas‘ nurodo, kad pats Dievas savo šventumu ir neliečiamumu nori veikti per tarnystę.“
2014 m. pradėta rengti Naujosios apaštalų bažnyčios tarnystės koncepcija. Tada 2019 m. pasirodė esė „Naujosios apaštalų bažnyčios dvasinės tarnystės supratimas – KNK 7 komentaras“. Šiose pastabose apie tarnystę esminės sąvokos yra tarnystės įgaliojimas ir tarnystės pavedimas. Jie bus trumpai aptarti toliau.
Išvada: apaštalatas – apaštalai vienybėje su vyriausiuoju apaštalu – turi užduotį, vedant Šventajai Dvasiai, užtikrinti laikmetį atitinkančią tvarką bendruomenėse. Klausimas, ar vyrai ir moterys yra vienodai verti priimti tarnystės įgaliojimą ir tarnystės pavedimą, yra vienas iš tų klausimų, į kuriuos apaštalatas turi atsakyti ir nuspręsti ateičiai.
Tarnystės įgaliojimas ir tarnystės pavedimas
Jau katekizme pabrėžiama, kad „lemiamą reikšmę turi ‚įgaliojimo‘ momentas“ (Katekizmas 2.4.5). Katekizme kalbama ir apie pavedimą: „Tarnas vykdo tarnystę jam suteiktų įgaliojimų rėmuose. Tam jis gauna pavedimą iš savo apaštalo, kuris priskiria jam darbo sritį“ (Katekizmas 7.8). Minėtoje esė apie tarnystės supratimą – remiantis krašto apaštalų susirinkimo sprendimu – privalomai teigiama:
„Tarnystė apima ir tarnystės įgaliojimą, ir tarnystės pavedimą. Tarnystės įgaliojimas yra teologinio pobūdžio, tarnystės pavedimas – bažnytinio pobūdžio.
■ Tarnystės įgaliojimo apibrėžimas: tarnystės įgaliojimas yra teisė, paremta Jėzumi Kristumi ir apaštalo ordinavimu suteikta Šventosios Dvasios galia, veikti ir kalbėti triasmenio Dievo vardu. Tarnystės įgaliojimas suteikiamas ordinavimo veiksmu. Jis nustoja galioti apaštalui priėmus atsistatydinimą, pašalinus iš tarnystės arba mirties atveju.
■ Tarnystės pavedimo apibrėžimas: tarnystės pavedimu tarnui suteikiama teisė ir pareiga vykdyti savo pareigas pagal jam suteiktus įgaliojimus erdvės ir laiko atžvilgiu nustatytuose rėmuose. Tarnystės pavedimas baigiasi atsakomybės srities pakeitimu, išėjimu į poilsį, apaštalui priėmus atsistatydinimą, pašalinus iš tarnystės arba mirties atveju.
Tarnystės įgaliojimas, be kita ko, yra susijęs su sakramentų teikimu, teise ordinuoti ir skelbti Dievo žodį. Tarnystės pavedimu sureguliuojama, kuriame kontekste – bendruomenėje, krašte, krašto bažnyčioje – tarnystės įgaliojimas turi būti vykdomas. Šiuo požiūriu tarnystės pavedimą dera suprasti kaip bažnytinį – taigi pragmatinį – dydį.
Nei katekizme, nei vėlesniuose paaiškinimuose apie tarnystės supratimą nėra aiškiai paminėta, kad tarnystės įgaliojimas ir tarnystės pavedimas gali būti perduodami tik vyrams. Tik pats terminas „tarnybos brolis“ rodo, kad tie asmenys turėtų būti vyrai. Be to, tarnystės kontekste vartojama ir lyčių atžvilgiu neutrali kalba: „Žmogus vykdo tarnystę remdamasis dieviškąja valia, o ne žmogaus apsisprendimu“ (Katekizmas 2.4.5).
Išvada: raštuose apie mūsų bažnyčios tarnystės supratimą nėra teologinio pagrindimo, kad tik vyrai gali būti ordinuojami. Todėl kyla klausimas, ar dvasinės tarnystės apsiribojimas vyrais, kuris nuo antrojo amžiaus buvo nulemtas bendrosios krikščioniškosios tradicijos, yra pagrįstas Biblijos liudijimo atžvilgiu. Sprendžiant šią problemą negalima tinkamai atsakyti nurodant vyrų ir moterų lygias teises visuomenėje, kurios yra išreikštos daugelio valstybių konstitucijose, bet tik teologiniu biblinių išvadų vertinimu. Šiame kontekste biblinis pasakojimas apie žmogų pagal Dievo paveikslą – kaip randama pasakojimuose apie Kūrimą – yra itin svarbus.
Žmogaus panašumas į Dievą
Du Senojo Testamento pasakojimai apie Kūrimą, randami Pradžios 1, 1-2, 3 ir Pradžios 2, 4-3, yra svarbiausias teologinis pagrindas kalbėti apie žmogų kaip Dievo paveikslą. Pirmasis pasakojimas apie Kūrimą yra abstraktesnio pobūdžio, o antrasis – itin vaizdingas ir pasakojantis.
Pirmasis pasakojimas apie Kūrimą
Formuluotė, kad žmogus yra Dievo paveikslas, randamas Pradžios 1, 26-27. Be to, Pradžios 5, 1-2 ir Pradžios 9, 6b kalbama apie tai, kad žmogus yra sukurtas pagal Dievo paveikslą. Pirmajame pasakojime apie Kūrimą Dievas parodomas kaip tas, kuris per šešias dienas – tai yra per laiko tarpsnius – sukuria arba sutvarko tikrovę vien per savo Žodį. Paskutinėje kūrimo fazėje – šeštąją dieną – pirmiausia sukuriami gyvūnai, gyvenantys žemėje (Pradžios 1, 24-25). Kai įvairūs gyvūnai yra sukurti, Dievas atsigręžia į žmogaus kūrimą:
„Tuomet Dievas tarė: padarykime žmogų pagal mūsų paveikslą ir panašumą; tevaldo jie ir jūros žuvis, ir padangių sparnuočius, ir galvijus, ir visus laukinius žemės gyvulius, ir visus žemėje šliaužiojančius roplius! Dievas sukūrė žmogų pagal savo paveikslą, pagal savo paveikslą sukūrė jį; vyrą ir moterį; sukūrė juos. Dievas juos palaimino, tardamas: būkite vaisingi ir dauginkitės, pripildykite žemę ir valdykite ją! Viešpataukite ir jūros žuvims, ir padangių paukščiams, ir visiems žemėje judantiems gyvūnams“ (Pradžios 1, 26- 28).
Žmogaus kūrimas skiriasi nuo visų kitų daiktų ir gyvų būtybių. Tai akivaizdu jau iš to, kad „Tebūnie...“ pasakyta ne neutraliai, kaip buvo su kitais kūrimo darbais, o veikiau triasmenio Dievo kreipimosi į save forma: „Padarykime žmogų...“. Iššūkis sukurti žmogų praplečia ir sustiprina tai, kad Dievas stoja į tiesioginį ryšį su žmonėmis, nes jie turi būti „paveikslas“, „tokie, kaip mes“. Tokiu būdu Dievas stoja į neatšaukiamą santykį su žmogumi, o žmogus – į lygiai taip pat neatšaukiamą santykį su Dievu.
Pradžios 1, 27 Dievas įvykdo tai, ką užsibrėžė: jis sukuria žmogų „pagal savo paveikslą“ kaip „vyro ir moters daugiskaitos vienetą“. „Žmogus“ čia vartojamas kaip bendras terminas, o turinys nurodomas naudojant biologinę specifikaciją „vyras ir moteris“. Todėl abi lytys nuo pat pradžių ir iš esmės priklauso žmogui, sukurtam pagal Dievo paveikslą. Vyras ir moteris susivieniję atspindi Dievo šlovę, susivieniję toliau tęsia Dievo kūrinį. Virš savęs jie turi tik Dievą. Jie stovi viduryje tarp Dievo ir pasaulio.
Vyras arba moteris – t. y. „žmogus“ – abu sukurti pagal Dievo paveikslą, abu yra identiškuose, t. y. tiesioginiuose ir besąlyginiuose priklausomybės nuo Dievo santykiuose. Todėl vyras ir moteris turi tą patį įgaliojimą kurti, būtent „valdyti“ ir atstovauti Dievui kūrinyje. Be to, daugiskaitos vienetas rodo, kad žmonės, esantys egocentriškoje ir pasirinktoje izoliacijoje, iš tikrųjų negali įgyvendinti savo žmogiškumo, t. y. būti pagal Dievo paveikslą. Daugiskaitos vienetas tampa konkretus tik „tarpusavyje pereinant prie ‚tu".
Vyras ir moteris, moteris ir vyras priklauso kartu, nes žmonės nuo pat pradžių sukurti bendrystei. Žmogų – kaip vyrą ir moterį – palaimino Dievas, kreipėsi ir jam suteikė užduotį: „Būkite vaisingi ir dauginkitės, pripildykite žemę ir valdykite ją“. Žmogui įsakyta daugintis. Tokiu būdu jis turi įvykdyti užduotį, istorijos eigoje atstovauti Dievui kūrinijoje ir paversti žemę „pavaldžią“ sau.yras ir moteris, moteris ir vyras priklauso kartu, nes žmonės nuo pat pradžių sukurti bendrystei. Žmogų – kaip vyrą ir moterį – palaimino Dievas, kreipėsi ir jam suteikė užduotį: „Būkite vaisingi ir dauginkitės, pripildykite žemę ir valdykite ją“. Žmogui įsakyta daugintis. Tokiu būdu jis turi įvykdyti užduotį, istorijos eigoje atstovauti Dievui kūrinijoje ir paversti žemę „pavaldžią“ sau.
Antrasis pasakojimas apie Kūrimą
Pirmajame pasakojime apie Kūrimą žvelgiama į pasaulį kaip į visumą ir jo kūrimas suskirstytas į šešias epochas, o antrasis pasakojimas apie Kūrimą yra pasakojimo su veikėjais, kurie reaguoja vienas į kitą, forma. Antrasis pasakojimas apie Kūrimą yra savotiškas „tęsinys“, nors jis yra ankstesnių laikų ir kilęs iš kitos tradicijos linijos. Abu pasakojimai apie Kūrimą nėra izoliuoti vienas nuo kito, bet yra sujungti vienas su kitu, kad sudarytų naują vienetą. „Edeno istorija“ suprantama kaip komentavimas, pagilinimas ir pataisymas pasakojimo apie gyvų būtybių kūrimą apskritai ir konkrečiai apie žmogų.
Pradžios 2, 7 rašoma, kad žmogų Dievas sutvėrė iš žemės. Kaip puodžius, Dievas sukuria figūrą iš dulkių. Pavadinimas Adomas čia reiškia žmogų apskritai, neskiriant jo pagal lytį. Žodis Adomas reiškia „Adamah“ – žemę, dirvą, iš kurios buvo sukurtas žmogus.
Stebina tai, kad čia trūksta sąvokos – būti sukurtam pagal Dievo paveikslą, kuri yra esminė žmogaus kūrimui Pradžios 1, 27-28. Tačiau yra atitinkamas Dievo veiksmas, būtent jis įkvepia žmones, kad suteiktų jiems gyvybės alsavimą. Figūra, kurią Dievas suformavo iš žemės, gyvybės alsavimą gauna tiesiai iš jo. Dievas kreipiasi į žmogų įpareigojančiu, intymiu būdu, kurio nedaro su jokia kita būtybe. „Gyvybės alsavimas“, kurį įgauna suformuotas molis, ne tik suteikia fizinį gyvybingumą, kuris būdingas gyvūnams, bet ir sukuria prielaidą jo asmenybei. Gyvybės kvėpavimas kartu yra ir Dievo kvėpavimas, todėl yra žmogaus unikalumo kūrinijoje priežastis. Taigi „Edeno pasakojime žmogaus kūrimas taip pat įtraukiamas į kontekstą, kad jis yra sukurtas pagal Dievo paveikslą.“
Ypatinga žmogaus padėtis, jo – kaip „Dievo paveikslo“ kūrinijoje – užduotis išreiškiama ir antrajame pasakojime apie Kūrimą. Žmogus tampa „gyva būtybe“, tokiu, kuris gali ir turi formuoti savo aplinką: „Viešpats Dievas paėmė žmogų ir apgyvendino jį Edeno sode, kad jį dirbtų ir juo rūpintųsi“ (Pradžios 2, 15). „Dirbti“ ir „rūpintis“ yra konstruktyvi veikla, priskirta žmogui, čia yra aiški paralelė į teiginį „valdyti“ Pradžios 1, 26.
Pradžios 2, 18 išreiškiamas faktas, kad žmogaus gyvenimas visada turi būti nugyventas bendrystėje: „Negera žmogui būti vienam.“ „Bendrininkas“, kuris turi būti sukurtas žmogui, turėtų atitikti šį pasakymą. Išvertus pažodžiui, 18b eilutė skamba „pagalba jam“. „Bendrininkas“ kvalifikuojasi į „pagalbą“, taip sakant: žmogus turi turėti bendrininką, kuris ne tik būtų „su“ juo ir „prie“ jo, bet ir susitiktų su juo vienodame akių lygyje ir kurio akivaizdoje Adomas atpažintų save.
Pradžios 2, 22-23 kalbama apie tai, kas atitinka žmogų, kas yra jo bendrininkas. Bendrininkas sukuriamas ne iš žemės, o iš jau sukurto žmogaus kūno. „Šonkaulis“, iš kurio Dievas sukuria moterį, yra simbolis, kad vyro ir jo bendrininko kūnas yra tos pačios prigimties. Pabrėžiama fizinė žmogaus ir jo bendrininko vienybė: „Ši pagaliau yra kaulas mano kaulų ir kūnas mano kūno. Ši bus vadinama Moterimi, nes iš jos Vyro ji buvo paimta.“
Adomas, žmogus, sukurtas be jokios lytinės specifikacijos, kuriame glūdi lytiškumo potencialas, dabar gali apibūdinti save kaip vyrą, o kitą – kaip „moterį“ atpažinti. Tarp jų yra fizinė vienybė, jie pagaminti iš tos pačios „medžiagos“. Vyrą ir moterį lygiai taip pat suformavo Dievas, abiem atvejais jie yra suformuoti iš esamų „medžiagų“ ir turi atsiduoti tiesioginiam Dievo veikimui.
Hierarchija tarp vyro ir moters atsiranda tik po pasakojimo apie nupuolimą (Pr 3, 1-24) Pradžios 3, 16. Vyro „viešpatystė“, apie kurią kalbama po nupuolimo, gali būti vertinama kaip nuodėmės pasekmė, pirmą kartą išreiškiama Adomui įvardijant moterį: „Žmogus pavadino savo žmoną Ieva, nes ji buvo visų gyvųjų motina“ (Pradžios 3, 20). Šis įvardijimas yra lygiagretus Pradžios 2, 20: „Žmogus davė vardus visiems galvijams, visiems padangių paukščiams ir visiems laukiniams žvėrims.“ Šiame kontekste moteris dabar yra pavaldi vyrui.
Išvada: dviejuose Senojo Testamento pasakojimuose apie Kūrimą išreiškiamas artimas Dievo ir žmogaus ryšys. Adomas, t. y. žmogus kaip vyras ir moteris, gauna įsakymą valdyti (Pradžios 1, 26 ir toliau) bei „dirbti“ ir „rūpintis“. Tarp jų yra fizinė vienybė, jie pagaminti iš tų pačių „medžiagų“. Mintis apie vyro ir moters hierarchizaciją atsiranda tik po pasakojimo apie nuopuolį (Pradžios 3, 1-24) Pradžios 3, 16.
(B.d.)
© Neuapostolische Kirche Litauen
Mit Hilfe einiger zusätzlicher Dienste können wir mehr Funktionen (z.B. YouTube-Video-Vorschau) anbieten. Sie können Ihre Zustimmung später jederzeit ändern oder zurückziehen.
Diese Internetseite verwendet notwendige Cookies, um die ordnungsgemäße Funktion sicherzustellen. Jeder Nutzer entscheidet selbst, welche zusätzlichen Dienste genutzt werden sollen. Die Zustimmung kann jederzeit zurückgezogen werden.
Nachfolgend lassen sich Dienste anpassen, die auf dieser Website angeboten werden. Jeder Dienst kann nach eigenem Ermessen aktiviert oder deaktiviert werden. Mehr Informationen finden sich in der Datenschutzerklärung.